Bumi Mana tak Ditimpa Hujan ?

Assalamualaikum :)

 
 Bumi mana tak ditimpa hujan? Tu la tajuk aku hari ni.. Hmm, benda ni sinonim sgt dgn manusia bukan ? Tak dak sapa yg dlm dunia ni free of problems right ? Bagi aku dugaan merupakan anugerah . Sebab dugaan menguji tahap keimanan jua kesabaran kita.. kn? So kita bolehla muhasabah diri . Dan mungkin balasan apa yang kita buat kat dunia ni . Dan mungkin Allah nak teguq apa yg kita buat tu sebenaqnya salah . So, jgn merungut pabila diuji. Tetapi bersyukurlah kerana masih diuji. Mungkin Allah rindu dengar rintihan kita . Agree with me ?

So, aku pun tak leh lari la kan ? Mula-mula tu rasa cam..grrrr ! bertimpa-timpa ja . Yg dulu tak settle lagi kena hempap yg baru pulak . Hmm :') cam nak teriak pon ada . Tapi bila pikiaq balik..sukur Alhamdulillah . "setiap kesusahan pasti ada kemudahan" dan benda tu lastly jadi cam penguat semangat dan mematangkan aku . Aku lebih rela hidup diuji dan tunduk dari nikmat diberi tetapi angkuh :) So, setiap org takkan pernah terlepas dari dugaan ini kan ? But we must remember, setiap yg berlaku mst ada hikmahnya . Kita perlu semak balik adakah kita diuji kerana kesilapan kita sendiri ? Or karma ? Or kita dah makin jauh dari cintaNya ? Hmm, renung-renungkan dan selamat beramal .

Btw, bersyukurlah sapa yg kena fitnah or dibash or di judge . Sbb, mungkin Allah nak tegur perbuatan kita or mungkin kita boleh kenal mana kawan dan mana lawan . Or mungkin kita akan dapat tau sesuatu yg baru . Dan jangan risau Allah dah sebut pon dalam kalam dia "dan katakanlah, 'kebenaran telah datang dan yang batil itu pasti lenyap'. Sungguh, yang batil itu pasti lenyap." surah Isra' ayt 81. Maka, jgn risau..sooner or later pasti akan terungkai kebenarannya . Just put our trust to ALLAH <3 So, bersyukurlah dgn setiap perkara yg berlaku . Rasanya sampai setakat ni ja kot . Mudah-mudahan kita mampu melepasi ujian Allah dengan hati yang tenang . Allah is the best PLANNER ever . Thanks to Allah for everything .

HANYA ORANG YANG DITIMPA KESUSAHAN TAHU NIKMATNYA KESENANGAN :)

Comments