Sejauh Mana?

بسم الله الرحمن الرحيم



Assalamualaikum warahmatullah kepada saudara seIslam ku ^^. Alhamdulillah , dengan limpah kurnia dan inayahMu kami masih lagi mampu berdiri di dunia yang fana ini . Terima kasih juga Ya ALLAH kerana dengan rahmatMu kau berikan kami dua nikmat yang tiada tolok bandingnya iaitu nikmat iman dan Islam. Sebelum tinta laju berkata ,

Perbetulkan niat bacalah dengan nama TuhanMu , 
perbetulkan niat tulislah dengan nama TuhanKu .

ALLAH , suatu nama teragung yang wujud sebelum wujudnya kita dan segala ciptaanNya. ALLAH , adakah nama itu masih menggetarkan hati kita? Tepuk dada tanya iman . Okay , entry kali ini saya akan ungkapkan dalam erti pendosa tanpa noktah . Biarlah bicara ini dari hati , dan semoga hati-hati lain mampu menerimanya .

Ayuh sahabat-sahabat sekalian , renungkan.. kita selalu mengaku kita cintakan ALLAH cintakan Rasul tapi apa buktinya ? Apakah dengan melakukan apa yang DIA larang itu tanda kecintaan kita? Allahu :'( Adakah dengan menidakkan laranganNya dan menghalalkan yang haram itu bukti kecintaan ? Adakah dengan meninggalkan apa yang Dia suruh itu bukti kecintaan? Adakah dengan meninggalkan sunnah itu bukti kecintaan ? Ayuh kita renungkan :')

"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?" 

ayat surah Ar-Rahman yang diulang sebanyak 31 kali. ALLAHUAKBAR ! Kita adalah pendosa malah pendosa tanpa noktah. Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan? ALLAH ALLAH ALLAH. Terlalu banyak nikmat ALLAH pada kita tetapi berapa ramai yang bersyukur ? Mengapa kita masih menentang ALLAH? sedangkan ALLAH itu bersifat AR-RAHMAN . Cuba kita tanyakan pada diri kita , sejauh mana kita buat sesuatu kerana ALLAH , ikhlas lillahi ta'ala ? Atau adakah hanya mengejar penghargaan dunia semata? Berapa ramai yang mampu melepaskan sesuatu bahagia yg boleh mendatangkan dosa kerana ALLAH? kurang faham? contohnya , kita sayang dekat seseorang ni *ajnabi* tapi kita tahu cinta luar nikah is haram . kita perlu memilih antara dua , cinta teragung cinta ALLAH atau cinta manusia . berapa ramai mampu melepaskan sesuatu yg haram itu kerana ALLAH? ALLAHU :')

Wahai mujahidin dan mujahadah , sedarkah kita bahawa cinta di usia remaja ini ialah dugaan ALLAH ? Mengapa saya katakan dugaan? ops bukan saya katakan tapi ALLAH katakan "dan janganlah kamu mendekati zina" lalu apakah hujah untuk kita menidakkan ? jika benar cinta bawalah dia ke syurga bukannya ke lembah hina . seandainya dugaan itu kita tak mampu apatah lagi hendak membangunkan ummah ? *note to myself* T.T sayang sayangku , ALLAH tak pernah zalim tapi kita selalu menzalimi diri . Saya buat satu analogi , kita ada baby *amboihhh jauh bebenor* baby tu merengek nak pegang pisau . agak-agak kita nak bagi dak? haha mestilah tak kan ? bukan sebab kita benci atau nak menyusahkan tapi sebab kita SAYANG , kita taknak baby tu cederakan diri dia. got me? macam tu lah kasih sayang ALLAH pada kita. ALLAH taknak kita sedih , mengharap pada yang bakal binasa , terlampau taksub dengan dunia dan sebagainya. mungkin pada mata kita ia indah tapi tak pada yang MAHA MENGETAHUI . Justeru layakkah kita sebagai hamba yang tidak mengetahui menidakkan hak ALLAH? ALLAHU T.T


 bukankah ada cara yang lebih suci jika kita ter ter fall in love in someone . NIKAH . jika belum mampu puasa . persoalannya sejauh mana kita mampu memperjuangkan hak ALLAH ?
"TRUE LOVE comes with sacrifices but what we have done for the sake of ALLAH?"

deeeeeeeeep kan? sayang , mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis ^.^ sesuatu bahagia yang boleh mendatangkan dosa , relakanlah ia pergi kerana itu lebih baik pada pandangan ALLAH . susah? I feel you, tapi jika benar cintamu kepada ALLAH melebihi kepada si dia , buktikan . kata pada hati , jika dia takdirmu..seribu tahun berpisah akan bertemu juga . janji ALLAH itu benar sedangkan janji manusia tinggal kenangan

dah cukup cakap pasai cinta *too young to dumb to realize*


second , saya nak sentuh bab SOLAT . memang diakui susah bangat sih nak khusyuk . khusyuk dalam solat itu adalah antara nikmat terbesar ALLAH beri :') jadi bersyukurlah kalau ALLAH kurniakan . em em , tu bab khusyuk ni nak sentuh macam mana org yang tak solat pulak ? ALLAH . solat itu wajib "kalau tak ikhlas buat apa nak solat?" ehem, soalan apakah ini? kuno ka apa? hahaha. mang kita wajib mencari ikhlas tapi tak ikhlas bukan alasan tak solat terus . "orang tak solat pun tak dijamin syurga apatah lagi yang tak solat?" solat itu wajib rakan-rakan sekalian . wajib means no kompromi . sedih sangat bila baca statistik yg tak smpai 50% penjawat jawatan awam yang solat . WHAT? like seriously? YES . Seriously. sedih bukan? persoalannya adakah ISLAM hanya pada nama dan I/C? habis tu macam mana nak buat kebangkitan ISLAM? ALLAHU t.t bukankah solat itu tiang agama? kalau tiang tiada macam mana nak bina rumah? *analogi* dan kepada yang solat , alhamdulillah ayuhlah kita perbetulkan solat kita . cuba mencari kesempurnaan dalam solat . indahnya kalau hati ini sentiasa terpaut pada solat. bahagia , SOLAT . sedih , SOLAT .


Sejauh manapun dunia yang kita gengam jangan lupa :

"apa pun (kenikmatan) yg diberikan kpdmu, maka itu adalah kesenangan hidup di dunia. sedangkan apa (kenikmatan) yg ada di sisi Allah lebih baik dan lebih kekal bg org2 yg beriman, dan hanya kpd Tuhan mereka bertawakal" 42:36

"aku ni banyak dosa mana mungkin diampunkan?" ALLAH.. kasih sayang ALLAH tu melebihi dosa kita. bertaubatlah , kembalilah pada ALLAH agar kita selamat dunia akhirat.


LAST BUT NOT LEAST ,
kita bukanlah maksum , kita pendosa tanpa noktah .

Comments

  1. Yes...that's true... Cinta sesuatu y indulgence.. It came , n I tried pushing and getting it away.. And I succeed..in syaa Allah..but, when it deal with the other person's feeling..how can I make him forget me,n this puppy love ...whatever

    ReplyDelete
  2. hmmmm.. alhamdulillah you manage to succeed. and about other's feeling it is not your job actually to make him forget you. in my personal point of view, you just need to be honest with him. say to him "what actually we want in this world? Redha Allah kan? So, bukan senang tapi perlu berusaha. Allah tak tengok berjaya ke tak tapi Dia tengok usaha. Seperti burung yang tolong memadamkan api ketika nabi Ibrahim dibakar dengan bawa air guna paruhnya. Kalau ikutkan apa sangat effect kpd api tu tapi Allah redha bukan seperti cicak yang meniup api supaya marak. kalau ikutkan takda kesan pun tapi kenapa Allah marah? maksudnya kat sini Allah tengok usaha kita. In sya ALLAH ada jalan selagi mana kita berusaha. Wallahu'alam"

    ReplyDelete
  3. Owh get it...thanks..appriaciate it..faralyna

    ReplyDelete
  4. yeahh.. most welcome ^.^ the most important is keep praying :))

    ReplyDelete
  5. Allahuu... I couldn't agree with you more dear . The teenage age is the age that we will face those things . Love . Although we try hard avoiding it . But somehow it do comes unexpectedly and we sometime suffer because of it . Thus , it depends fully on us to handle it . We are the only one who must believe in ourselves . If we don't then who else will right ? In this situation , the role of a true friend is essential . وذكر فإن الذكرى تنفغ المؤمنين . Sahabat yang baik adalah sahabat yang membantu sahabatnya menjaga hati . InsyaAllah . So , dear farah , syukran jazilan sbb farah dah banyak nasihatkan amalien . Now I'm trying to stay away . I'm trying to take care of my heart . Also his heart . Tak mahu diri ini menjadi fitnah untuknya . Semoga fitrah ini tidak menjadi fitnah kelak . Semoga kite semua mendapat keredhaanNya dan menuju syurgaNya . Biiznillah... Aamiinn :)

    ReplyDelete
  6. Allah uji sebab Allah tahu kita mampu. mudah-mudahan kita mampu istiqomah atas jalanNya. amalien, janji dengan farah tau kalau nampak farah menjauh dari Tuhan tegur farah.. bimbing tangan farah ke jalanNya semula. farah ni selalu sangat terleka. padangan selalu tak terjaga :( Allahu.. syg, sharing is caring, caring is loving, nak ke jannah beriring. in sya Allah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farah pn janji dgn amalien . If farah nampak atau tahu atau diberitahu yang amalien tersasar daripada berpegang pada tali Allah , farah pimpin amalien . Farah tegur amalien . Janji tau . Sesungguhnya urusan hati susah untuk diuruskan . Dgn semangat juang yg tinggi saja kita dapat atasinya . Ayuh sama2 kita berjuang . InsyaAllah we're friends till jannah :)) ♥

      Delete
  7. yaya in sya Allah dear kalu tak mampu ask fm ada :DD ehh tadak laa.. betoii urusan hati yang paling susah. Allah Allah Allah. bykkan zikrullah, mudah-mudahan.. kita cuba slow slow berhijrah. in sya Allah :)

    ReplyDelete

Post a Comment